نكات زمستاني
نكات زمستاني
امسال ظاهراً کمی زودتر از موعد ننه سرما به سراغمان آمده، سرما های صبح که گاه و بی گاه ما را به زحمت می اندازند.
بارها و بارها برای استفاده از خودرو شخصی با مشکلاتی در زمستان مواجه بودهایم که شاید با چند راه حل ساده قابل حل باشد. در این مطلب بر آن شدیم تا با اشاره نکاتی ساده، مشکلات احتمالی که سرما برایمان ایجاد می کند را به حداقل رسانده تا بتوانیم از زیبایی های این فصل بیش از پیش لذت ببریم.
1-در مورد یخ زدن قفل ها
که در زمستان اول صبح که میخواهید با عجله سوار شوید و به محض چرخاندن کلید داخل مغزی (خودروهای بدون ریموت ) متوجه میشوید که قفل یخ زده که راهکارهای بسیاری با آب و جوش و غیره به شما پیشنهاد میشود که نتیجهای جز یخ زدن بیشتر را به همراه ندارد و سادهترین راه حل : استفاده از ادکلنها و یا عطرهایی که دارای الکل بوده که داخل قفل اسپری میشود و الکل موجود سبب آب شدن یخ مربوطه خواهد شد .
2-جلوگیری از بخار شیشه :
بسیار پیش امده که در حال رانندگی در هوای بارانی و یا برفی هستید و شیشه شما از داخل دارای بخار گرفتگی شدید شده که بازهم راهکارهایی مانند شیشه رو پایین بزنو یا استفاده از یک دستمال شروع به پاک کردن بخار که در حالت اول سرد شدن داخل خودرو و در حالت دوم خطهای اب روی شیشه کمبود دید شدید و راه حل بسیار ساده استفاده از کلید a/cکولر میباشد یعنی فشار دادن کلید کولر در هر شرایطی حتی گرفتن بخاری از خودرو و دلیل هم این است چون کولر دارای رطوبت گیر میباشد در کمتر از ده ثانیه و بسیار کاربردی کل شیشه عاری از بخار خواهد بود .
3-جلوگیری از یخ زدن فن خودرو در برف و بوران (خانواده پژو 206و 405 و سمند) :
بارها و بارها مشاهده شده که در برف و بوران فن خودرو دچار یخ زدگی شده و مشکلاتی را برای رانندگان بوجود اورده است راههای پیشنهادی پوشاندن جلو پنجره و توری زیر سپر و یا جالب تر اینکه در برف و بوران رانندگی نکنیم و ساده ترین راه باز استفاده از کلید کولر میباشد که باعث راه افتادن فن خودرو خواهد شد و هر فن خودرویی که حرکت کند یخ نمیزند و همزمان رطوبت داخل کابین نیز حذف میشود .لازم بذکراست در شرایط برف و بوران قرار نیست با سرعت بالا رانندگی کنیم و جمله فشار وارد شدن بر موتور خودرو به قطعیت رد میشود .
4-در زمان برف و یخبندان
بارها مشاهده شده که چرخهایی که ترمز دستی بر روی انها سوار است قفل شده اند و امدادگر باید کلی با خودرو کلنجار رفته و رفع گیر نماید .. در این حالت نیار به باز کردن چرخ خودرو نبوده و فقط در ذهن خود چرخ را به چهار قسمت تقسیم کرده و ضرباتی به نقاط بالا و سمت راست و چپ با سینه پا وارد کنید البته باید مواظب باشید که در اثر ضربات بر زمین نیافتید با این کار یخ ایجاد شده خواهد شکست و با حرکت با خودرو به طول ده یا بیست متری با ماشین یخهای بوجود امده بین لنت و کاسه و یا لنت و دیسک (که در مورد اول بیشتر اتفاق خواهد افتاد) از بین رفته و میتوانید به مسیر خود ادامه دهید .
5-در زمستان در ابتدای حرکت در برف و یخ همیشه حرکت برای رانندگان سخت بوده و بهتربن راه استفاده از دنده هایی غیر از دنده یک میباشد یعنی حرکت خود را با دنده دو و یا حتی سه شروع کنیم و به هر طریق ممکن از بکسواد کردن چرخ خودرو جلوگیری کنم .در مورد خودروهای گیربکس اتوماتیک حرکت با دنده برفی و یاSNOW .
6-لاستیکهای کم باد در برف راحت تر حرکت میکنند و اگر فردی شما را راهنمایی که لاستیک خودروتان را کم باد کنید و بعد حرکت کنید ؛ جهت تنظیم مناسب باد هر چرخ را به مدت سه تا 5 ثاینه ویا بیشتر کم کنید ؛ و بهترین را انجام شمارش با 1000میباشد یعنی بصورت هزار و یک ؛ هزار و دو و .....
7-در زمانهای بسیاری در برف و سرمای زمستان فارغ از هرگونه بحثی در خصوص تذکرات پلیس و غیره و حتی داشتن زنجیر چرخ ؛؛ بستن این وسیله در شرایط سرما بسیار سخت بوده و حتی شاید نیاز باشد بعد از بستن زنجیر چرخ نیاز به باز کردن و یا حتی سفت کردن مجدد ان باشد اما یک روش بسیار ساده استفاده از چهار تکه طناب برای چرخ میباشد که در هر زوایه 90درجه بسته شود (چرخ به چهار قسمت تقسیم شود)در خودروهای دیفرانسیل عقب مقداری سخت تر بوده اما در خودروهای دیفرانسیل جلو چرخ را به سمت دلخواه چرخانده و از سوراخهای رینک طناب را به صورت حلقه رد کرده و سفت میکنیم و سپس با یک وسیله تیز میبریم ؛ کاملا کاربردی و حتی بعد از رانندگی در محیطی غیر از برف طنابها بریده شده و مانند زنجیر نیز نمیباشد که به علت بلندی باعث پاره شدن لوله ترمز شود و ضربات بسیار کمتری هم به خودرو وارد میشود و راه دیگر نیز استفاده از بستهای پلاستیکی زیبی بزرگ جنس مرغوب ؛ لازم بذکر است این موارد جهت مسافتهای کوتاه بسایر کاربردی است .
8-در مورد یخ زدن شیشه باورهای غلطی زیادی وجود دارد از جمله استفاده از اب ولرم و یا آب جوش !!!!که صدر در صد باعث شکستن شیشه خواهد شد و یا استفاده از اب سرد که شیشه ها بدتر یخ میزند. درصورت نداشتن وقت مناسب ترین گزینه ؛استفاده از یک حلقه سی دی میباشد و یا یک عدد کارتی مانند کارت تردد ...ک بتوان لایه نازک یخ را با تراشید و بعد از ان سریعا گرمکن شیشه عقب و هوای بخاری به پشت شیشه انتقال یابد ؛ در صورت نبودن مواد ضد یخ دراب از اب پاش استفاده نشود چون در اثر حرکت و سرعت باد و سرما مجددا شیشه یخ میزند.